“Jeg er jo TV-skolet og kan godt li, at tingene ser ordentligt ud, og jeg er ikke så meget tilhænger af, at web-tv også kan optages med en IPhone. Det kan det, hvis man er på en “her og nu” situation, hvor for eksempel et hus brænder eller lignende. Men der synes jeg ikke, at vi er, der hører vi ikke ind under.”
Allan Bjerreskov

Dansk Bold Union er en almennyttig organisation, der beskæftiger sig med fodbold både nationalt, regionalt og lokalt. DBU bruger web-tv til at promovere egne aktiviteter i fodbold miljøer samt til at promovere landsholdet. Interview med Allan Bjerreskov, videojournalist DBU. Marts 2013.

Allan Bjerreskov, Videojournalist i DBU

Hjemmeside     DBU´s hjemmeside
Femern A/S egen arkivkanal     DBU’s videosite
FDM Travels videosite     Youtube DBU Jylland (flere kanaler på Youtube)
Facebook     Facebook (DBU København)

DBUs web-tv kan levere eksklusivt indhold, som tv-stationerne ofte ikke selv kan producere, fordi de ikke har samme adgang til de medvirkende. Videoerne kan være alt fra hilsner fra spillere til brugere (fans), “backstage”-indslag eller små portrætfilm. Der lægges vægt på, at videoerne er korte, har et højt tempo og en fængende start. Videoerne har ikke en samlet målgruppe. De henvender sig til alt fra folk, der skal købe billetter, forældre, der skal melde deres børn til fodbold eller til politikere, som skal påvirkes i en bestemt retning. Hvert indslag har altså sin egen specifikke målgruppe.

Distributionen af DBUs videoer spænder vidt. Udover at ligge på deres eget site, bliver videoerne ofte brugt på spor- sites som for eksempel: onside.dk, sporten.dk, ekstrabladet.dk/sport og bold.dk. Til tider produceres videoer som pressemateriale frem for traditionelle pressemeddelelser. Når det sker, kan indholdet ofte bruges direkte af medierne. Derudover bruger DBU deres facebooksite til at eksponere deres videoer – med stor succes.

DBUs videoer er som regel en del af en større kommunikationsplan, og de produceres primært af Allan Bjerreskov. Der laves også en del videoer mere spontant. Når der skal produceres indslag fra steder, som ligger geografisk langt væk, hyres eksterne partnere. Indslagene skal kunne stå alene, og det er især vigtigt, når videoerne bliver set på mange forskellige platforme som en del af forskellige kontekster.

Eksempler

Hjælp med at finde landsholdets bold

Stjerneskud: Mød Kenneth Zohore

Sådan løfter vi kvindefodbolden