“Video kan formulere noget, som ord ikke kan. Det kan også formulere noget som stillbilleder heller ikke kan. Det kan tage os med ind i real-time og folde nogle fortællinger ud og nogle tilblivelseshistorier om processerne – om den glæde og energi der er mellem mennesker, når de samarbejder om at sætte teater på scenen, som ingen andre medier kan i samme grad. Og så egner mediet sig bare sindssygt godt til moderne digitale platforme, fordi det kan distribueres så nemt.”
Jonas Breum.

Det kongelige Teater bruger web-tv til at fortælle menneskelige historier om livet på teatret. Der produceres både trailere til forestillinger og fortællinger, der går bag om scenen og beskriver hverdagen på teatret. Interview med Jonas Breum, Social Editor, Det Kongelige Teater. September 2013.

Jonas Breum, Social Editor, Det Kongelige Teater

HjemmesideDet Kongelige Teaters hjemmeside
Egen video-kanalvideo.kglteater.dk 
YoutubeYoutube kanal
FacebookFacebook

Web-tv bruges på det Det Kongelige teater bla til at fortælle om hvilke processer, der går forud for en forestilling. Der lægges vægt på, at fortælle om alt det “uperfekte” og menneskelige, som går forud for “den perfekt teaterforestilling”. Det handler om, at få Det kongelige Teater ned i øjenhøjde med brugerne og skabe identifikation, så flere får lyst til at gå i teatret.

Videoerne henvender sig primært til brugere af teatret, som ser cirka 1-2 forestillinger om året, og som ikke er abonnenter. Disse brugere er interesserede i forvejen, men mangler et konkret incitament til at gå ind og se en forestilling, og det kan video give dem. Desuden henvender videoerne sig til resten af den danske befolkning, der gerne betaler skat til Det kongelige Teater som kulturinstitution, men som bor langt væk. Her kan videoerne give dem et indblik i, hvad der foregår på teatret.

Konteksten omkring videoen består af en kort, uddybende tekst -samt mulighed for at kommentere og dele indholdet på andre platforme. Det kongelige Teater distribuerer deres videoer på egen hjemmeside, på YouTube, på nyhedsplatforme som for eksempel Politiken og via nyhedsbreve, som sendes ud til ca. 90.000 subscribers. På deres facebookside gør de primært brug af billeder fra forestillinger med en tilhørende tekst, da deres videoer ikke bliver delt i et særligt stort omfang på den platform. På teatrets YouTube kanal er der mulighed for at indlejre og dele deres videoer.

Trailere til forestillinger produceres af eksterne samarbejdspartnere. Videoer, der går bag om scenen, produceres af Det kongelige Teaters interne redaktion. Der produceres cirka 2 videoer om ugen.

Eksempler fra Det kongelige teater

Robin Hood – Produktionshuset bygger en kastemaskine

Robin Hood (trailer)

Hands On – Workshops for børn og unge