“Video kan jo demonstrere, er fantastisk til at vise, hvordan man præcist gør. Vise, hvordan man giver hjertemassage, hvordan man tjekker dæktryk på sin bil, eller hvordan man lige retter tagrenden til. Vores medarbejdere har så sindssygt mange råd om alt muligt vigtigt i hverdagen. Og den nemmeste måde at demonstrere det på er simpelthen at vise, hvordan man gør.”
Rikke D. Nielsen

Falck er en privat virksomhed, som aktivt bruger web-tv på deres hjemmeside. Deres formål er at brande Falck og skabe troværdighed omkring virksomheden. Interview med Rikke D. Nielsen, Digital communication manager hos Falck. September 2013.

Rikke D. Nielsen, Digital Communication Manager, Falck

HjemmesideFalcks hjemmeside 
Hjælpsom.dk videokanalHjælpsom.dk
YoutubeYoutube 
FacebookFacebook

”Det gode råd” er helt centralt for Falcks videoer. De fleste af dem er demonstrationer af noget, som ikke kan siges med ord. Videoerne skal være simple, korte og enkle at forstå – jo kortere jo bedre. Alle skal have lov at bruge videoerne, som de vil, for hovedformålet er at sprede information, der kan gøre en forskel.

Falck har en bred målgruppe inden for aldersgruppen 35-70 årige, som er aktive brugere af nettet. Størstedelen af Falcks brugere hører dog til i den yngre del af målgruppen, men de seneste år er der sket en stigning af ældre brugere. Målgruppen spænder vidt, og den varierer alt efter videoens indhold; gode råd om tyverisikring henvender sig til boligejere, mens gode råd om bilen retter sig mod bilejere.

Falck distribuerer deres videoer på egen side, på YouTube, på Facebook, som undervisningsmateriale og via nyhedsbreve. Nyhedsbrevene er den distributionsform, som skaber den største trafik. De fleste af Falcks videoer vil også kunne ses på Hjælpsom.dk. Falck producerer en række videoer i samarbejder med TV2 Fri. Videoerne bliver efterfølgende vist i en kortere version på Falcks hjemmeside. Der knytter sig altid en tekst til videoerne på Falcks hjemmeside. Det er vigtigt, at al information er korrekt, og det, som ikke bliver fortalt i videoen, bliver skrevet i teksten. Teksten skal fungere som supplement til videoen.

Eksempler

Sådan redder du liv med en hjertestarter

Opslag af Falck Danmark.

Sådan bruger du en pulverslukker (i samarbejde med TV2)

Førstehjælp ved forstuvning