”Når medierne eller aviserne har få ressourcer, de skal spare og ikke kommer ud i hverdagen længere, så prøver vi at fylde det hul hos de mennesker, der interesserer sig for os, og lige nu er det cirka 125.000, der tænker på os i løbet af en dagligdag. Og dem vil vi gerne give muligheden for at holde den tanke ved lige og planlægge FCK ind i deres weekender. Derfor prøver vi at udfylde det hul, medierne har efterladt, når de har skåret ned.”
Christian Wolny

FCK-TV er en web-tv kanal finansieret af fodboldklubben F.C. København. De bruger web-tv til at skabe opmærksomhed omkring fodboldklubben og til at vise deres fans, hvad der foregår bag kulissen i klubben. Interview med Christian Wolny, Presse -og kommunikationschef i FCK. Marts 2013.

Christian Wolny, Presse- og kommunikationschef i FCK

HjemmesideFCKs hjemmeside
Egen video-kanalFCK-TV
YoutubeYouTube 
FacebookFacebook
Twitter@FCKobenhavn

Ser man på indholdet i indslagene på FCK-TV, handler 80% af alle indslagene om fodbold, mens 20 % har kommercielt indhold. Der lægges vægt på, at alle videoer produceres professionelt og kan levere indhold, som enten gør brugerne klogere, underholder dem eller gør begge dele. Hos FCK-TV bliver der dagligt produceret cirka to indslag. Det kan enten være dagens nyheder eller et af de mere faste formater, såsom: unikke spillerhistorier, ugens profil eller ugens udlevering, hvor spillere udleverer hemmeligheder om hinanden.

Den primære målgruppe består af klubbens 125.000 fans. Derudover er der to alternative målgrupper, hvoraf den ene er andre fodboldinteresserede og den anden er medierne. De fleste af FCK’s videoer ses af unge mellem 13-24 år, som ikke ser så meget flow-TV, men derimod bruger andre platforme til at se TV, når de vil og hvor de vil. Derfor har FCK-TV også en app, som gør det muligt at se videoerne hvor og når som helst.

FCK-TV distribuerer deres videoer på egen side, men bruger YouTube som hovedkanal. De har valgt at bruge YouTube som hovedkanal, fordi platformen er godt integreret med andre sociale medier, der giver god mulighed for at deling af videoerne. Samtidig kan man på YouTube følge med i hvem og hvor mange, der ser videoerne. Når der bliver uploadet en ny video på YouTube og på FCK-TV’s hjemmeside, linkes der også til den på Facebooksiden og ind imellem også på Twitter. Deres abonnenter får desuden også en mail hver gang der uploades en ny film.

Videoerne hos FCK-TV produceres af en enhed på 4 fuldtidsansatte. De lægger vægt på at indholdet har en høj produktionsværdi og skal kunne vises på TV. Indslagene indlejres fra YouTube og konteksten består af en titel og en kort præsentationstekst. Under præsentationsteksten linkes der til FCK’s egne sider med henblik på at se flere videoer eller sælge merchandise og billetter til fodboldkampe.

Eksempler fra FCK TV

Ståle: Det skal vintertræningen bruges til | fcktv.dk

Dit eget interview: Johan Wiland

Vingaard & Lars J driller hinanden på Facebook