“Vi integrerer vores videokanal i vores website. Sådan, at når du er inde på for eksempel Spanien og klikker videre på Barcelona, så skal det selvfølgelig være der, du ser filmen. Der er der, vi har en masse trafik, der hvor vi optimerer hele sitet for at skabe trafik ind til. Det er der, der sidder et publikum – der vi skal vise videoen. Men der skal også være mulighed for, at folk kan navigere videre til anden film herinde, så vi ikke kun har indlejret den ene video. Når de klikker på play, skal der folde sig et videounivers ud, som de kan navigere rundt i, men stadig er på vores site.”
Thomas Svanholm Fink

FDM Travel er et privat rejsebureau. De bruger video til at formidle stemning og information fra de rejsemål, som de sælger. Videoerne skal fange brugernes opmærksomhed, når de søger inspiration til deres næste rejse. Interview med Thomas Svanholm Fink, Content & web TV Manager, FDM Travel. September 2013.

Thomas Svanholm Fink, Content & webTV Manager, FDM Travel

FDM Travels hjemmeside: fdm-travel.dkfdm-travel.dk
FDM Travels videositevideo.fdm-travel.dk
FDM Travels YouTube-kanalYoutube
FDM-Travel på Facebookfacebook.com/fdmtravel
FDM Travel på Twitter@fdmtravel

Hos FDM Travel er det vigtigt, at videoerne handler om rigtige mennesker, der besøger rigtige rejsemål. Det meste indhold skal ikke fremstå som direkte reklamer. Afsenderen er derfor mere implicit, og videoerne fungerer som en form for content marketing.

FDM Travel producerer fire former for formater: Det første er et værtsbåret, længere format på ca. 10 minutter, hvor en vært besøger et rejsemål. Her skal brugerne inspireres. Det andet format er korte hotelfilm, som giver information om et givent hotel. Her er brugeren tættere på et køb, og målet er, at konvertere direkte til køb af hotelophold. Det tredje format er specialistfilm, hvor FDM’s eksperter fortæller om udvalgte rejsemål. Det fjerde format er pressemeddelser i levende billeder, som andre medier kan bruge.

Videoerne henvender sig til en bred målgruppe, som består af folk fra 25-55 år, der har økonomi til at købe rejser. FDM Travel har ikke samme målgruppe som FDM (Forenede Danske Motorejer), men henvender sig bredere.

FDM Travel har ganske vist et samlet video-site, hvor alle videoer kan ses. Men det er på siderne under de respektive rejsemål, at videoerne er indlejret og primært ses. De er således en integreret del af den indholdsmæssige kontekst, der handler om et givent rejsemål. Når der er klikket på en video, præsenteres man automatisk for relateret videoindhold fra videosite, som kan føre brugeren videre og eventuelt tættere på et køb.

FDM Travel distribuerer deres videoer på egen hjemmeside og på YouTube. De bruger YouTube som en brand channel og betaler for placeringen, når der søges på relaterede emner. Det har resulteret i, at 50% af deres samlede views nu finder sted på YouTube. Derudover samarbejder FDM Travel med flyselskaber og andre rejseselskaber, hvor de laver kampagner med fokus på et bestemt rejsemål. I forbindelse med kampagnerne bruges der særlige ressourcer på, at søgemaskineoptimere og ”booste” videoerne på eksterne kanaler.

Produktionerne starter altid hos FDM Travel, som selv udvikler indhold og skriver manus. Derefter er det enten et hold fra FDM Travel eller et hyret lokalt hold, som tager ud og producerer indholdet. Videoerne bliver altid klippet hjemme på redaktionen.

Eksempler:

Rejser til Toscana Travel tester film

http://www.fdm-travel.dk/thailand/bangkok/riva-surya-oesten.html

Aircruise i USA specielistfilm

Juleferie nyhed pressemeddelse