”Video spiller en meget stor rolle, fordi det netop kan ”humanize” os, så vi ikke bare fremstår som en stor koncern, men at vi er mennesker af kød og blod, som arbejder for mennesker af kød og blod.  Her er video et fantastisk redskab til at fortælle den historie” Benedikte H Larsen,  Novo Nordisk

Novo Nordisk er en af Danmarks største virksomheder og en stor global aktør inden for medicinalbranchen. Virksomheden er særlig kendt for at være førende inden for diabetesbehandlinger og udvikling af insulinprodukter. Novo Nordisks kommunikation er international orienteret, både hvad angår den interne som eksterne kommunikation. Som medicinalvirksomhed er Novo Nordisk underlagt en række restriktioner og en lovgivning som gælder for markedsføring af medicinal produkter. Det betyder, at Novo Nordisk på koncernniveau ikke kommunikerer om produkter.

Benedikte H. Larsen, Team Leader, Corporate Branding Digital, Novo Nordisk

Hjemmeside

Novo Nordisk hjemmeside
Femern A/S egen arkivkanal Videokanal
FDM Travels videosite YouTube
Twitter Twitter
Facebook Facebook

Novo Nordisk arbejder med mange typer indhold fra patienthistorier til rekrutteringsvideoer og koncern nyheder.  Målgruppen er diabetespatienter, forskere og  nye potentielle medarbejdere. Videoindholdet står sjældent alene, men er  næsten altid et supplement til tekst og billede information i form af artikler, kampagne sites, manualer mv. De sociale medier vil ofte være det første sted brugerne støder på indhold fra Novo Nordisk. De fungerer som en slags “engagements kanaler”, fordi de har en meget stor berøringsflade. Herfra kan brugerne så fortsætte til  Novo Nordisks portaler eller Youtube og se videoindholdet i en fuld kontekst.

Video er en også en vigtig indholdskanal i den interne kommunikation. Global News er koncernens interne nyhedskanal, som arbejder med tekst, video og et medarbejderblad. NovoTube er den samlende platform for video i den interne kommunikation. Målgruppen er international og for alle medarbejdere og afdelinger i Novo Nordisk. Novo News Channel har fokus på breaking news, events og konferencer og ”human interest historier”. NovoTube indeholder mange andre kanaler end Novo News Channel. Det er frit for alle medarbejdere at oprette en kanal og levere indhold.

”Der er ingen moderation eller central  godkendelsesprocesdure på disse kanaler. De er baseret på et personligt ansvar. Og det er et udtryk for Novo Nordisk generelle approach til kommunikation, som en åben og ærlig kommunikation udadtil som internt. Det gælder også, når vi lader andre kommunikere, som på NovoTube.”  Gwen Carleton, Novo Nordisk

Gwen Carleton, Senior Editor, Organisational Communication, Novo Nordisk

 

Novo Nordisk har egen inhouse filmproduktionsenhed: Filmsolutions. Novo Nordisk har arbejdet med video/film i deres kommunikation i mere end 35 år.

”I gamle dage når en film skulle stå på egne ben i en corporate sammenhæng, så blev man ofte tvunget til at skulle have en masse fakta information med, som tyngede fortællingen og gjorde den langsom og kedelig.  Så det har givet en frihed, at fx meget fakta kan placeres udenfor filmen på hjemmesiden, som giver filmen nogle andre muligheder for at fungere. Det gør det nemmere for os at producere nogle mere spændende film.” Keld vom Eyben, Novo Nordisk.

Keld von Eyben, Senior Manager Producer, FilmSolutions, Novo Nordisk

Filmsolutions producerer alle former for video inden for Novo Nordisks rammer, på nær reklamer/commercials. Det vil sige nyhedsformidling, internt som eksternt, kampagnefilm, undervisningsfilm og dokumentarfilm af projekter, som udfolder sig rundt omkring i Novo Nordisks afdelinger verden over.  Filmsolutions kan tage ansvar for hele produktionen, fra ide til færdigredigering og publicering, eller færdiggør pre-produceret indhold, og  afdelingen kan endvidere selv tage initiativer til produktioner, fx i form af reportager fra projektet, mens de er i gang og filmisk interessante, for senere efterspørgsel.