““Når vi kan servere nogle fakta, nogle tal og nogle vinklinger på noget, der er oppe på den globale agenda på en måde, som folk ikke har set før, så bliver det taget – så bliver det delt omkring i verdenen. Det er det, som er vores primære mål på vores eksterne kanal NovoZymes.tv, at få spredt de budskaber ud til så mange som overhovedet muligt”. Kenneth Aukdal

Novozymes er en global virksomhed, der primært beskæftiger sig med bioteknologi. Video er en integreret del af både den interne og den eksterne kommunikation i virksomheden, og der lægges stor vægt på at indholdet bliver delt af så mange som muligt. Interview med Kenneth Aukdal, kommunikationskonsulent i Novozymes. September 2013.

Kenneth Aukdal, kommunikationskonsulent NovoZymes

Egen video-kanalNovozymes.tv 
YoutubeYoutube
FacebookFacebook

Novozymes har en målsætning om at være en troværdig bioteknologisk stemme i verden. De bruger video som kommunikationsform både internt og eksternt med henblik på at sætte et ansigt på det arbejde, som de udfører. Videoerne ligger på henholdsvis en ekstern og en intern kanal. Den eksterne kanal omfatter 80 % af alle produktioner. Her er det især vigtigt, at indholdet i videoerne opfylder et nyhedskriterium eller en særlig udvalgt tematik. Novozymes lægger vægt på, at deres videoer skal ses og spredes på så mange platforme som muligt. En del af deres målsætning er, at hver enkelt video bliver set minimum 1500 gange.

De eksterne videoer i Novozymes henvender sig til to målgrupper: 1) Eksisterende kunder og kommende kunder 2) Myndigheder eller folk, der har indflydelse på de regler, som vedrører Novozymes. Der er udarbejdet en top 50 liste for personer, som spiller en vigtig rolle for virksomheden, og målet er, at mindst 15 af disse personer skal dele hver video, som Novozymes publicerer. Internt henvender videoerne sig til Novozymes medarbejdere over hele verden. Videoerne ses primært på Novozymes egen hjemmeside for video: Novozymes TV. Endvidere har virksomheden også en YouTube-kanal, hvor alt videoindholdet også publiceres.

Konteksten omkring videoerne består typisk af en kort “appetizer” tekst, der skal præcisere videoens indhold. Alle Novozymes videoer kan downloades i flere forskellige formater, så de kan bruges i andre sammenhænge som for eksempel i et oplæg om et givent tema. Videoerne kan indlejres og uploades til andre platforme, så indholdet kan blive delt og distribueret bredt.

På Novozymes eksterne kanal tilrettelægges videoindholdet af Novozymes kommunikationsmedarbejdere, hvorefter der hyres eksterne, produktionsselskaber til at producere indholdet. På medarbejdernes interne kanal må alle producere og uploade video, og der er ingen kriterier for indholdet.

Eksempler:

This is Novozymes OptiCake® – by the enzyme experts

Zymer asks Zymer – Science

It’s time for oil-derived products to move away from home