“Vores erfaring er helt klart, at videokompetencen skal være tilgængelig og være lige så hurtig til at rykke ud med – som de andre typer af content produktion. Det må ikke være et tungt og omstændigt spor,  man sætter i gang. Det skal kunne rykke ud på lige fod med stillbilleder og tekst, og hvad vi ellers arbejder med af content”
Jon Black Andersen

Rambøll er en af Danmarks største rådgivningsvirksomheder, der arbejder med teknisk rådgivning og management konsulentydelser. Rambøll leverer blandt andet løsninger inden for byggeri, miljø, energi og transport og har mere end 10.000 ansatte. Rambøll bruger video i såvel deres eksterne som interne kommunikation. Interview med Jon Black Andersen, Department Manager, Corporate Communication, Rambøll, Februar 2014.

Jon Black Andersen, Department Manager, Corporate Communication, Rambøll

Hjemmeside     Rambølls hjemmeside
Femern A/S egen arkivkanal     Ramboll.tv
FDM Travels videosite     YouTube (09.03.2014: 52 videoer)
Twitter     Twitter
Facebook     Facebook

Rambøll laver video inden for primært tre kategorier: nyhedsindslag, corporate fortællinger og projektspecifikke videoer. Rambøll bruger også video til at rekruttere nye medarbejdere gennem såkaldte medarbejdervideoer, hvor medarbejdere fortæller om deres arbejde hos Rambøll. ”A human touch og seriously engaging” er pejlemærker for al Rambølls kommunikation og dermed også for deres videoproduktion.

Videoerne står ikke alene, og de er en integreret del af øvrige indhold, tekst, foto og grafik. Hovedsageligt distribuerer Rambøll deres videoer i eget kontrollerbart miljø på hjemmesiden. Det sker enten direkte på de sider med indhold, hvor video naturligt er integreret eller via ramboll.tv, som er arkiv for alle Rambølls videoproduktioner. Videoer kan også blive distribueret direkte ud gennem Rambølls nyhedsbreve. Rambøll er kun i begrænset omfang til stede på eksterne, åbne platforme og sociale medier med deres videoindhold.

Målgruppen er dels Rambølls kunder (b2b virksomhed) – private som offentlige og dels en bredere offentlighed med interesse inden for de områder, som Rambøll arbejder med – for eksempel miljø og klima. Målgruppen for medarbejdervideoerne er potentielle nye medarbejdere som for eksempel kan være studerende eller fagfolk på jobskifte.

Eksempler

Sharing Copenhagen


Working at Rambøll

 

Arctic Roundtable in Tromsø