Symposium blev afholdt  onsdag den 11. juni fra kl 9 til 16  på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Emdrup. København. Der deltog ca 100 mennersker på symposiet. Se webcast fra dagen.
Program:

  • 09:15 – 09:30:  Velkomst Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • 09:30 – 09:45:   Lars Werge, Dansk Journalistforbund & Pressens Uddannelsesfond
  • 09:45 – 10:30:  Lars Grarup, Digital Chefredaktør Politiken
  • 10:45 – 11:45:    Jo Christian Oterhals, Adm. direktør & redaktør  VGTV, VG.NO
  • 11:45 – 12:15:    Cameron Robertson, freelance VJ, The Guardian mfl.
  • 13:00  – 13:45:  Nikolaj Christensen & Peter Østergaard Sørensen, DMJX
  • 13:45 – 14:30:   Lasse Høgfeldt, Afdelingsdirektør Kommunikation, Jyske Bank
  • 14:45 – 15:30:   Benedikte H. Larsen & Gwen Carleton  Corporate Comm., Novo Nordisk
  • 15:30 – 16:00:  Peder Wuth, Project Manager Louisiana Channel

VG.NO er Norges største digitale udgivelse – største avis på net og mobil i Norge. De er frontløbere på mobil og web-tv i hele norden. VG har i de seneste år satset massivt på udvikling af deres web-tv- tilbud, og de er førende på området -også set i et internationalt perspektiv. Politiken har som mange af de andre danske aviser igennem flere år haft et web-tv tilbud. Aktuelt er Politiken i gang med en ny satsning på web-tv i tæt sammenhæng med deres øvrige digitale satsninger. Cameron Robertson er en skotsk videojournalist (VJ), som blandt andet arbejder for The Guardian og BBC. Cameron Robertson har praktiske erfaringer med produktion og tilrettelæggelse af web-tv i en journalistisk ramme og er involveret i videreuddannelser af “print” journalister til “video” journalister (VJ) på The Guardian. Jyske Bank har gennem de seneste år stået for en af de største satsninger på web-tv i en coporate kontekst med deres jyskebank.tv. Jyskebank.tv er ikke bare en af de største satsninger, men det er også en af de første virksomheder med en seriøs satsning på web-tv / video i Danmark.  Novo Nordisk har mange års erfaring med brug af video i kommunikationen. Novo Nordisks videoer indgår nu i en mangestrenget distributionsstrategi på digitale og sociale medier. Internt har Novo Nordisk prioriteret video som kommunikationsmedie gennem en åben “NovoTube” kanal for alle ansatte i Novo Nordisk koncernen.  Louisiana Channel er af de Danmarks mest markante bud på web-tv inden for kunst og kultur, og som inden for få år har etableret sig også med et internationalt publikum. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har gennem flere år arbejdet målrettet med analyser af web-tv med henblik på at afdække kompetencebehov og etablering af et begrebsapparat omkring dette forholdsvis nye medie til brug for undervisning og videreuddannelse. Dansk Journalistforbund står sammen med Danske Medier bag Pressens Uddannelsesfond, som med finansiel støtte har gjort dette projekt og symposium muligt.

Ca 100 personer deltog i symposiet – se deltagerliste